\"DE MORGEN\" versus \"DE STANDAARD\" : Twee totaal verschillende albums !


DE MORGEN (Bart Steenhout, 05-02-2011)






Hij staat met het adembenemende 'Amsterdam' nog elk jaar hoog in de '100 op 1'-lijst van Radio 1, maar ook in de herfst van zijn carrière blijft Kris De Bruyne synoniem voor klasse en métier. Op 'La Matanza Songs', geschreven in Spanje en Griekenland, illustreert de inmiddels 60-jarige Kris De Bruyne ten overvloede dat hij het vak nog steeds tot in de kleinste details beheerst. In 'Recht op Dank' veegt De Bruyne met een vloeiende beweging alle verschillen tussen Vlamingen, Walen en Brusselaars van tafel middels een goeie, catchy popsong die inmiddels de weg naar de radio gevonden heeft. Maar ook als de toon wat melancholischer wordt, zoals in het sobere 'Belle de Braque Balle de Break' kun je er niet omheen dat De Bruyne nog steeds op topniveau staat. De arrangementen zijn subtiel en uitgepuurd, meestal opgebouwd rond akoestische gitaar en vleugelpiano, maar af en toe (in het aanstekele 'I Kori Mou', bijvoorbeeld) duiken er blazers op om het geheel een speelse toets mee te geven. Zowel Lies Steppe als Neeka vervullen gastrolletjes, en met 'Mag je Nooit Jezelf Verliezen in de Nacht' heeft De Bruyne John Martyns klassieker 'May You Never' vertaald op een manier waar de Schot (die 2 jaar geleden overleed) trots op zou zijn.
De twingtigste plaat van Kris De Bruyne is een van zijn allerbeste !




DE STANDAARD (vpb, 05-02-2011, onder de rubriek "FOLK")



De 20ste plaat van Kris De Bruyne is een verrassing. De Bruyne heeft zijn liedjes opgenomen in mediterrane oorden en dat beinvloedt de sfeer. De zanger boetseert warme verhalen over de eeuwige liefde in een context van kunst, literatuur, reizen en gezin.
(Nota van de KDB-websiteredactie : De songs zijn enkel ontstaan en geschreven in dat mediterrane. De opnames gebeurden in een -12°-België, meer bepaald in Studio Crescendo, Genk)



... Het is geen onverhoopte meevaller ...

... Kromme zinsbouw om het rijm te laten kloppen, geforceerd ... Zeker in de 2de cd-helft horen we te veel afgesleten patronen achter de schijnbaar nonchalante voordracht ...

... Kris De Bruyne zwemt hier niét als een vis in het water ...

[TERUG]